Wednesday 19 June 2013

Dewasa! Petua adam dan hawa


Petua Hawa (Untuk Perempuan)


Petua Sentiasa Kelihatan Muda
Pilihan 1: Anda ambil pucuk gajus dan bersihkannya. Jadikan pucuk gajus sebagai ulam-ulaman semasa makan tengahari atau malam.

Pilihan 2: Ambil segenggam pucuk gajus dan bersihkan. Rebus pucuk gajus sehingga mendidih. Apabila sudah mendidih, biarkan ia suam dan minumlah air rebusan tersebut.


Petua Untuk Kedut Perut Selepas Bersalin
Satu camca kapur sirih, satu camca kecil air limau nipis dan 20 titik minyak kayu putih atau segelas minyak kelapa hijau serta gaulkan. Sapukan adunan tersebut ke atas perut yang mengalami pecah-pecah selepas bersalin selama dua minggu berturut-turut.


Petua Untuk Menambahkan Susu Badan

Petua 1
Amalkan makan jantung pisang celur. Jantung pisang yang di celur enak dimakan dengan sambal belacan. Bukan saja sedap malah ia membantu menambah susu ibu.

Petua 2
Kikis lobak putih dan diparut.Campur lobak putih tadi dengan segelas air panas dan di biar sehingga suam. Minum 2 kali sehari.

Petua 3
Daun betik memang enak di buat ulam walaupun rasanya sedikit pahit. Cicah dengan sambal belacan. Ia berupaya menambah susu badan.

Petua 4
Longan yang kering, yang biasa boleh di dapati di kedai singseh amat bagus untuk di amalkan. Rebus longan kering dalam anggaran satu cawan kecil dengan beberapa cawan air (3 - 4 cawan air) dan biar sehingga longan tersebut kembang. Minuman air rebusan tersebut.

Petua 5
Daun sirih boleh menambah susu ibu yang sedikit dan kurang lancar. Ambil daun sirih dan sapu dengan minyak kelapa. Layurkan daun tersebut pada api dan tekap pada sekeliling buah dada anda.


Petua Menegangkan Payu Dara
Petua 1
Untuk menegangkan lagi payu dara, layurkan daun sirih yang telah disapukan dengan minyak zaitun di atas api yang sederhana, atau menggunakan lilin. Apabila daun telah terasa suam dan agak layu, lalu tekapkannya ke atas kedua-dua payu dara dan biarkan seketika. Lakukan dua atau tiga kali seminggu.

Petua 2
Kupas sebiji labu dan masak sehingga empuk/lembik. Ramas labu itu ketika masih suam. Kemudian sapukan pada keseluruhan payu dara. Biarkan selama 20 minit sebelum dibilas. Lakukan petua ini sebanyak dua kali seminggu.

Petua Untuk Keputihan 
Mandi dengan air suam rebusan daun sirih selama tujuh hari untuk membersihkan vagina, rasa gatal dan keputihan akan hilang. Amalan memakan daun sirih setiap hari juga boleh mengelakkan dari masalah keputihan.


Petua Melegakan Deman Dan Sakit Kepala Selepas Bersalin
Tujuh helai daun sirih, kemenyan sebesar ibu jari dan tiga ulas bawang merah. Giling halus dan tampalkan di dahi. Lakukan dua kali sehari, cara ini bagi menghilangkan demam dan sakit kepala selepas bersalin.


Petua Untuk Tahan Darah 
Lembabkan segumpal tembakau ke dalam air bersih, dan tepekkan ke atas luka yang sederhana serta balutkan dengan kain bersih. Biarkan dan jangan gerakkan bahagian yang mengalami luka. Darah akan terhenti dengan sendirinya.

Petua Mengurangkan Air Alat Kelamin
Ambil pucuk dan buah manjakani, hati pinang muda, ditumbuk lumat-lumat dan gaulkan dengan minyak lenga (minyak bijan) dan kukuskan. Ramuan tersebut hendaklah dimakan ketika tengah malam, ia mengurangkan air pada alat kelamin wanita, nescaya bertambah nikmat.


Petua Untuk Barah Rahim
Gaulkan sebati gambir, getah keladi gatal, air asahan akar pokok melur susun dan akar pokok melur biasa, buih gumpalan pokok pengaga besi dan pengaga biasa dan air asahan kemenyan putih. Lumurkan campuran tersebut ke rahim melalui lubang faraj


Petua Menyempitkan Alat Kelamin
Tiga buku kunyit, dihiris menjadi lima bahagian. Sebuku kunyit yang tidak dihiris dibubuhkan kapur sirih dan bacakan doa seperti berikut;

dengan tidak bernafas, dimakan selama tiga hari berturut-turut. Selama memakan ubat tersebut jangan bersetubuh dengan suami. Menyempitkan alat kelamin wanita dan menjadi lebih nikmat.

Petua Menghilangkan Tapal Perut
Campurkan kapur sirih, air limau nipis dan minyak urat (minyak digunakan untuk mengurut atau khas untuk wanita bersalin). Lumurkan sekeliling perut dan ikatkan bengkung selama 44 hari. Perut akan menjadi kecut.

Petua Untuk Masalah Haid
Amalkan minum air teh dengan dicampurkan sedikit kapur sirih. Pusingan haid akan teratur.


Petua menghilangkan lingkaran hitam pada bawah mata
Ambil 1/2 atau sebiji kentang.Kupas kulit kentang tadi dan bersihkannya sebelum kisarkan ia sampai halus.Kemudian, letakkan kentang yang telah dikisar tadi di atas sehelai kain lembut dan bersih. Sapukannya pada bahagian bawah mata anda yang bermasalah secara perlahan-lahan. Pastikan juga sapuan tersebut tidak kena pada mata. Biarkan sapuan tadi menyerap pada kulit di bahagian bawah mata kira-kira dalam 15 ke 20 minit. Selepas itu, barulah anda basuh bahagian tersebut dengan air bersih. Amalkan petua ini setiap hari jika anda berkesempatan. Jika diizinkanNya, lingkaran hitam pada bawah mata anda boleh dihilangkan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...