Thursday 20 June 2013

Unik ! Jambatan Antara 2 Negara Terpendek di Dunia.


Ontario - Sempadan negara boleh berada di mana-mana sahaja: tengah bandar, padang pasir, gunung atau laut. Di antara AS dan Kanada terdapat dua pulau yang bersambung oleh jambatan sempadan terpendek di dunia. Panjangnya 9.7 meter saja.

Meski terdiri dari 2 pulau, namanya cuma satu iaitu Zavikon Island. Pulau yang besar diduduki sebuah rumah, sementara pulau yang kecil adalah laman belakang rumah. Meski pun jaraknya dekat, kedua pulau ini berada di wilayah berbeza. Satu di wilayah AS, separuh lagi di perairan Kanada.


Akhirnya, si pemilik pulau membuat jambatan yang sekaligus menjadi sempadan negara. Inilah jambatan antara negara terpendek di dunia, dengan panjang 9.7 meter. Di tengahnya terdapat garis batas wilayah, lengkap dengan gambar bendera AS dan Kanada.

Dari tapak 1,000 Island Maklumat yang dikutip detikTravel, Kamis , Zavikon Island terletak di Saint Lawrence River. Di wilayah yang sama terdapat ratusan pulau lain yang tersebar di kawasan sepanjang 50 batu. Wilayah tersebut membentang di antara New York (AS) dan Ontario (Kanada).

Perjanjian antara AS dan Kanada tahun 1793 menyatakan, tak ada pulau yang terbahagi dua. Oleh kerana itu, garis sempadan terbentang di antara pulau-pulau.

Dua per tiga pulau di sana adalah milik Kanada, termasuk Zavikon Island yang besar. Laman belakangnya adalah milik AS.sumber






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...