Tuesday 30 July 2013

Pencuci Muka Cecair atau Sabun Buku?



Mana satu pencuci muka yang sesuai dengan kulit muka anda? Adakah sabun buku atau pencuci muka berbentuk cecair. Sebelum memilih salah satu daripada keduanya, mari kita lihat tips memilih pembersih muka yang sesuai dengan kulit anda.
nick-nashram-pencuci-muka-lelaki
Pencuci Muka cecair atau Sabun buku?

Sabun buku/ Sabun bar Sabun ini biasanya lebih murah berbanding sabun cecair dan mempunyai banyak buih. Walaubagaimanapun, sabun jenis ini boleh menganggu keseimbangan pH normal kulit kerana kealkaliannya yang lebih tinggi dan sedikit berasid (pH rendah).

Nilai alkali yang telalu tinggi boleh menyebabkan pertumbuhan bakteria penyebab jerawat. Jadi, sabun buku akan membuatkan jerawat anda menjadi semakin teruk. Ia turut menjadikan kulit anda lebih kering.

Sekiranya anda memang terbiasa menggunakan sabun jenis bar atau buku, carilah sabun yang lembut serta tidak kering seperti Purpose Gentle Cleansing Bar dengan glisterin atau Cetaphil Gentle Cleansing Bar yang tidak beralkali. Di samping itu, cuba L'Occitane Shea Butter Milk Extra Gentle Soap yang diperbuat daripada sayur-sayuran dan mentega shea.

Sabun cecair/ Pembersih muka cecair Harganya lebih mahal jika dibandingkan dengan sabun bar namun ia lebih sesuai dengan kulit wajah anda dan lebih dekat dengan nilah pH normal.

Bagi mereka yang mengalami masalah kulit berminyak, cuba pilih gel atau pembersih yang berbuih untuk menghilangkan segala minyak dan sisa solekan yang masih terlekat di wajah anda. Selain itu, kulit juga tidak akan kering. Untuk mereka yang mengalami masalah jerawat yang tidak serius, gunalah Aveda Outer Peace Foaming Cleanser dengan asid salisilik untuk menutup liang pori.

Untuk masalah kulit kering dan sensitif, cari pembersih berasaskan susu atau krim seperti Cetaphil Original Gentle Skin Cleanser, Olay Definity Illuminating Cream Cleanser atau Shiseido Pure Cream Cleanser

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...